poniedziałek, 20 sierpnia 2018

Przepiękne wydanie "Wojny i pokoju"!

Nadszedł czas na recenzję drugiej części Wojny i pokoju!


Wojna i pokój to niesamowicie obszerne dzieło składające się z czterech tomów: dwa pierwsze, których akcja rozgrywa się w czasie pokoju oraz dwa kolejne, gdzie na świecie panuje chaos spowodowany wojną. Tak naprawdę trudno powiedzieć, o czym konkretnie opowiada dzieło Tołstoja, ponieważ jest na tyle wielowarstwowe, wielowątkowe, złożone i skomplikowane, że nie da się w kilku słowach oddać tego, co Tołstoj przekazał. Fakty jednak pozostają niezmienne: Wojna i pokój to powieść historyczna, pisana w latach 1863-1869 i uznawana za epopeję narodową. Jak widać, jest to bardzo ważna pozycja, wręcz obowiązkowa dla miłośników literatury rosyjskiej. 

Za Wojnę i pokój zabierałam się dość długo i bez entuzjazmu, ponieważ wcześniej czytałam Annę Kareninę, która nie przypadła mi do gustu. Jednak wraz z upływem czasu zaczynam dostrzegać swoje błędy w czytaniu dzieł Tołstoja... Otóż problem polega na tym, że sam Tołstoj był człowiekiem niezwykle światłym, wykształconym... Żeby zrozumieć jego prozę, wcześniej trzeba zdobyć odpowiednią wiedzę, która umożliwi nam obcowanie z jego twórczością. Po jednym przeczytaniu możemy zrozumieć zaledwie drobną część z tego, co powinniśmy. Oczywiście, niektórym to może wystarczyć i absolutnie nie mam na myśli tego, że po Tołstoja mogą sięgać tylko ci najwybitniejsi myśliciele. :) Ale nie mam wątpliwości co do tego, że jest to pisarz bardzo wymagający, do którego najprawdopodobniej jeszcze nie dojrzałam. Planuję sięgnąć drugi raz zarówno po Wojnę i pokój, jak i Annę Kareninę.

Na tę powieść należy poświęcić naprawdę wiele czasu i wielokrotnie analizować poszczególne fragmenty. Ja również wspomagałam się opracowaniami i różnymi artykułami dotyczącymi tej powieści, aby jak najlepiej zrozumieć jej sens. Ale pomijając wszystkie te poważniejsze aspekty, Wojna i pokój jest bardzo ciekawym utworem, pełnym barwnych postaci, kontrowersyjnych zachowań i prowokujących przemyśleń. Przy okazji macie okazję odświeżyć sobie wiedzę z historii, ponieważ akcja toczy się w czasie kampanii Napoleona, o której swego czasu było bardzo głośno, a jej echo odbija się do dziś. Zdecydowanie warto bliżej poznać postać Napoleona, która wbrew pozorom, jest mocno kontrowersyjna. 

Wojna i pokój to idealna książka dla tych, którzy lubią obserwować opisy społeczeństwa. Ja uwielbiam robić to w twórczości Dostojewskiego, ale Tołstoj jest równie ciekawy. Poznajemy wyrafinowane damy, kobiety kierujące się w życiu kanonem moralnym oraz te, którym to zagadnienie jest obce... Cały wachlarz intrygujących postaci - męskich i kobiecych! Warto je poznać. :)

W zasadzie nie ma sensu rozważać nad tym, czy warto sięgnąć po tę książkę. Jest to klasyka, więc jeszcze mnóstwo pokoleń po nas będzie zachwycać się kunsztem Tołstoja. Ze swojej strony mogę powiedzieć tylko tyle, że po Tołstoja należy sięgnąć w odpowiednim momencie i z odpowiednim podejściem. Nie jest to łatwe dzieło, nie jest lekko napisane i na pewno niektórzy stwierdzą, że to kompletnie nie ich bajka. Mimo wszystko ja serdecznie polecam - w szczególności zainteresowanym kulturą rosyjską, historią oraz analizowaniem obszernych dzieł literackich. No i oczywiście wszystkim poszukującym czegoś ciekawego, ambitnego i zajmującego na dłuuuugie godziny. Polecam w szczególności to wydanie - wspaniale prezentuje się na półce i ciągle cieszy oko. :)

Za egzemplarz do recenzji dziękuję wydawnictwu:


7 komentarzy:

  1. ''Wojnę i pokój'' zdecydowanie warto poznać, aby wyrobić sobie własną opinię. Ja tę powieść odebrałam naprawdę pozytywnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie miałam okazji czytać tej książki, ale wydanie rzeczywiście zachęca do tego, żeby jak najszybciej po nią sięgnąć. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Faktycznie, piękne wydanie! Ja kiedyś czytałam tę książkę, ale średnio mi się podobało... Za dużo w niej wojny, za mało pokoju, a niektórzy bohaterowie mnie denerwowali. Z Tołstoja zdecydowanie wolę "Annę Kareninę".

    OdpowiedzUsuń
  4. Nieczęsto zdarza mi się sięgać po klasykę, czego trochę się wstydzę. Jeśli będę miała więcej czasu (bo jak wspominasz, ta ksiażka tego wymaga) koniecznie będę musiała się z nią zapoznać, by trochę podbudować własne ambicje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niedługo przybędą do mnie te dwa cudowne grubaski i już nie moge się doczekać <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne wydanie, faktycznie cieszy oko. Z Anna kareninna Tołstoja średnio się dogadałam ale dam druga szansę, w końcu klasyka rosyjska więc wypada poznać 😘

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdy byłam mała uwielbiałam oglądać ekranizację tej książki, była to dla mnie historia idealna, mam nadzieję, że kiedyś uda mi się przeczytać, bo to piękna historia.
    Buziaki :*

    Fantastic books

    OdpowiedzUsuń