poniedziałek, 27 lipca 2020

"Wyspa doktora Moreau" H. G. Wells



Przepięknie wydana książka od wydawnictwa Vesper! Rozpoczyna się morską katastrofą, na skutek której główny bohater - Edward Pendrick - trafia na tajemniczą wyspę. W tym miejscu spotyka doktora Moreau oraz jego pomocnika Montgomery'ego, dość specyficzną osobowość. Moreau zajmuje się fizjologią. Uwielbia eksperymentować, próbuje krzyżować różne gatunki zwierząt, a nawet wzbogacać je o ludzkie cechy. Praca doktora nie jest jednak bezpieczna. Wkrótce na wyspie zapanuje kompletny chaos...


W mojej opinii książki H.G. Wellsa znajdują się na tej samej półce co twórczość Orwella i Huxleya. Pod osłoną fantastycznej opowieści kryją się niepokojące, a nawet przerażające treści. Książka napisana ponad 120 lat temu zaskakuje swoją aktualnością. Po raz kolejny postawiono przede mną, czytelnikiem XXI wieku, pytanie, czy rozwój jest dobry i pożądany. Z biegiem lat, wraz z kolejnymi przeczytanymi książkami, widzę, że świat jest daleko bardziej złożony niż mi się wydawało. Powszechnie ceniony rozwój również ma swoje wady, a czasami nawet opłakane skutki. Uwielbiam w literaturze to, że pokazuje, w jak wielkim błędzie znajdują się ludzie wierzący w system zero - jedynkowy. "Wyspa doktora Moreau" to kolejny literacki dowód na to, że wszystko jest względne i podlega dyskusji.


Ta pozycja wygląda bardzo niewinnie. Gdy usłyszałam o niej pierwszy raz, pomyślałam, że jest to pewnie jakaś opowiastka dla dzieci. Tymczasem w tej niewielkiej objętościowo książeczce mieści się cały ogrom ważnych treści. Fabuła schodzi na drugi plan, a to co najistotniejsze rodzi się w głowach czytelników. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona tą lekturą i mam nadzieję, że za sprawą tego najnowszego wydania stanie się ona jeszcze popularniejsza. Warto zaopatrzyć się właśnie w to wydanie, ponieważ zawiera posłowie doktora Mirosława Gołuńskiego i  ozdobione jest wyjątkowymi ilustracjami G.G. Bruno, które ukazały się we włoskim wydaniu powieści z 1900 roku. Gorąco polecam!





Za egzemplarz do recenzji dziękuję:



3 komentarze:

  1. Jestem pewna, że sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Powiem tak - przez twoją recenzję mam ochotę wejść na stronę księgarni i zamówić sobie tę książkę (zwłaszcza w najnowszym wydaniu). A to że porównałaś tę książkę do twórczości Orwella, którego ubóstwiam i podziwiam...
    MUSZĘ TO PRZECZYTAĆ! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie mam ją w swoich planach czytelniczych! Przepadam za tym autorem.

    OdpowiedzUsuń