środa, 11 października 2017

"Marlena. Błękitny anioł w garniturze" C.W. Gortner

Egocentryczka. Perfekcjonistka w każdym calu. Uparta i bezkompromisowa. Nienasycona.
Zawsze fascynowała i nadal inspiruje.

Maria Magdalena Dietrich pochodzi z niezamożnej mieszczańskiej rodziny. Chce grać na skrzypcach. Kiedy jej karierę przerywa wojna, postanawia zostać śpiewaczką. Rzuca się w barwny świat berlińskich kabaretów. Słynąca ze zmysłowej urody, głębokiego głosu, uwodzicielskich sukienek i szytych na miarę garniturów, Marlena przyciąga coraz liczniejszą publiczność i wikła się w kolejne burzliwe romanse. Taki jest początek porywającej historii…


„Marlena. Błękitny anioł w garniturze” - bogata w fakty i poruszająca powieść poświęcona jednej z największych legend złotej ery Hollywoodu. To książka o kobiecie o silnym charakterze, wielkich ambicjach i marzeniach, która odrzucała konwenanse, uwodziła świat i szła przez życie na swoich warunkach.


Kiedy sięgałam po książkę Gortnera, nie miałam pojęcia, kim była Marlena Dietrich. Nie interesuję się kinem, więc mam ogromne braki dotyczące tego odłamu kultury. Cieszę się, że dzięki tego typu książkom mogę choć trochę podciągnąć się z historii. Wydawnictwo Harper Collins kolejny raz proponuje czytelnikom wartościową lekturę poszerzającą nasze horyzonty. Panie i Panowie, poznajcie Marlenę. 

Książka jest pisana z perspektywy pierwszoosobowej - narratorem jest Marlena. Jest to kobieta, która nie miała łatwego życia. Jej matka marzyła o tym, aby córka została zawodową skrzypaczką, co było wykluczone - po pierwsze dlatego, że nie było to ambicją Marleny, a po drugie dziewczyna nie była na tyle utalentowana, aby móc pracować jako skrzypaczka. Jej największym marzeniem była kariera aktorska, czego nie akceptowała matka. Jednak Marlena była zdeterminowana, uparta i wytrwale dążyła do swojego celu. Mimo wielu przeszkód na swojej drodze, zyskała sławę i pieniądze. 

Książka Gortnera udowodniła mi, że Marlena Dietrich była naprawdę wyjątkową postacią. Lektura ta stała się dla mnie pretekstem do odkrywania tajemnic kinematografii. Gołym okiem widać, że autor książki spędził długie godziny na poznawaniu wszystkich szczegółów z życia Marleny po to, aby przekazać tę wiedzę dalej. Opisując życie tej niemieckiej aktorki, Gortner nie zapomniał o kwestiach politycznych. Kariera Marleny dynamiczne rozwijała się w okresie dwudziestolecia międzywojennego, co autor ciągle podkreśla. Wprowadzenie do swojej książki specyficznego klimatu berlińskich kabaretów i teatrów, poruszanie politycznych zawiłości czy opisywanie życia hollywoodzkich gwiazd sprawiło, że książka Gortnera okazała się świetną powieścią historyczną. Macie okazję poznać losy nie tylko Marleny, ale także m.in. Grety Garbo czy Ernesta Hemingwaya. 

Uważam, że każdy powinien zapoznać się z tą książką. Przede wszystkim stanowi ona wspaniałe przedstawienie losów Marleny Dietrich i zachęca do uczenia się historii. Naprawdę bardzo się cieszę, że zdecydowałam się sięgnąć po tę lekturę. Jestem pewna, że historia błękitnego anioła w garniturze zainteresuje Was i zainspiruje do bliższego poznania tej gwiazdy kina. 

Aby dodatkowo Was zachęcić, wstawiam tutaj link do jednej z najpopularniejszych piosenek śpiewanych przez Marlenę: 


Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu:

3 komentarze:

  1. Jakoś nie jestem do końca przekonana :/ to chyba nie dla mnie, niestety.
    http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze, ze takie książki powstają. Ja sama zachwyciłam się kiedyś albumem Marleny, poznałam dzięki niej więcej kinematografii i zaczęłam się tym bardziej interesować :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię czytać biografie i książki oparte na życiu znanych osób. O Marlenie Ditrich wiem tyle, co Ty przed przeczytaniem książki. Gdzieś w głowie to nazwisko mi się przewija, ale większej wiedzy na jej temat nie mam. Już całkiem sporo dowiedziałam się z Twojej recenzji, a to tylko zarys książki. Ciekawa pozycja :)
    zaczytanamona.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń